Moet ik vooraf een afspraak maken?
Voor elk bezoek moet een afspraak worden gemaakt. Dat kan telefonisch of via het contactformulier.
Krijg ik vooraf een prijsopgaaf bij een reparatie?
Bij elke reparatie of onderhoudsbeurt wordt er vooraf een prijsopgaaf gemaakt. De prijsopgaaf bevat de afgesproken of noodzakelijke werkzaamheden met het daarbij behorende prijskaartje. Pas nadat de prijsopgaaf is goedgekeurd wordt de reparatie uitgevoerd. Eventuele onvoorziene zaken, die pas tijdens de uitvoering aan het licht komen, worden eveneens vooraf gecommuniceerd. Dus geen verrassingen achteraf.
Welke werkzaamheden worden er uitgevoerd bij een jaarlijkse onderhoudsbeurt (of elke 3000 km)?
☑ Bouten controleren
☑ Remmen controleren
☑ Verlichting controleren
☑ Vering controleren
☑ Ketting en tandwielen reinigen en smeren (indien van toepassing)
☑ Riem en tandwielen controleren (indien van toepassing)
☑ Versnellingen controleren en afstellen
☑ Balhoofd controleren op speling
☑ Trapas controleren op speling
☑ Wielnaven controleren op speling
☑ Spaakspanning controleren
☑ TMM-sensor reinigen en kalibreren
☑ Banden controleren op slijtage
☑ Bandenspanning controleren
☑ Contactpunten reinigen
☑ Batterij controleren en uitlezen state of health
☑ Software updaten
☑ SIT-test uitvoeren
☑ Testrit
☑ Reparatieverslag maken
☑ Registratie uitgevoerde werkzaamheden in OMNI app
☑ Onderhoudsinterval resetten
Een onderhoudsbeurt kost € 190,75. Dit bedrag is exclusief de kosten van vervanging van versleten onderdelen (arbeid + materiaal). Op de prijsopgaaf worden deze kosten gespecificeerd. Uitvoering van deze aanvullende werkzaamheden gebeurt pas na toestemming.
Is er een haal- en brengservice beschikbaar?
Ja, ik kan de STROMER ophalen en weer terugbrengen. De kosten zijn € 0,50 per kilometer. Voorbeeld: bij een afstand van 20 km kost het ophalen en terugbrengen 4 x 20 km x € 0,50 = € 40 (inclusief BTW).
Wat is de juiste bandenspanning?
De optimale bandenspanning is afhankelijk van een aantal factoren:
- specificaties van de fabrikant, zoals vermeld op de band (per type band verschillend)
- gewicht berijder + bagage
- gewenste demping (Stromer gebruikt ballonbanden)
In het algemeen geldt:
→ hoe groter het gezamenlijke gewicht, hoe hoger de bandenspanning
→ bandenspanning voor is 0,2 bar lager dan bandenspanning achter
→ bandenspanning 1x per week controleren
Vuistregel voor Pirelli Angel ST/WT:
- bij 80 kg: V 2,0 bar / A 2,2 bar (mits hoger dan voorgeschreven minimum)
- per 5 kg extra gewicht: 0,1 bar hoger (tot voorgeschreven maximum)
Ik heb een STROMER met riemaandrijving. Die is toch onderhoudsvrij?
De Gates riem moet frequent gereinigd worden, zodat vuil (zand) en zout (pekel) niet tot extra slijtage van de tandwielen leiden. Dat kan met water en een mild afwasmiddel (bijvoorbeeld Dreft). Het reinigen voorkomt ook dat de riem gaat piepen en kraken. De tandwielen slijten sneller dan de riem. STROMER schrijft voor dat de dikte van de tanden bij elke onderhoudsbeurt (in ieder geval elke 3000 km) gecontroleerd moet worden om mogelijke schade aan het frame te voorkomen. Doorrijden met versleten tandwielen kan ertoe leiden dat de riem de onderkant van de achterbrug (frame) beschadigt; deze schade valt niet onder de garantie.
Specifiek voor de ST2 Belt (Sturmey Archer): het is belangrijk dat het voorste tandwiel bij iedere onderhoudsbeurt een kwartslag wordt gedraaid, zodat het tandwiel gelijkmatiger slijt.
De olie in het PINION versnellingssysteem moet regelmatig ververst worden: 1x per jaar of iedere 10.000 km. Ook hiervoor kun je een afspraak maken (klaar terwijl je wacht), de kosten zijn € 54,20.
Kan ik ook garantiewerkzaamheden laten uitvoeren?
Alle nieuwe STROMERS hebben 24 maanden fabrieksgarantie. Deze garantie betreft alle STROMER componenten in de fiets. Als er in die periode een defect optreedt dat onder deze garantie valt, kan ik daarvoor bij STROMER een claim indienen. Zodra de claim is toegewezen, kan de vervanging van het defecte onderdeel kosteloos worden uitgevoerd. Werkzaamheden die niet onder de garantie vallen (zoals diagnose) kunnen in rekening worden gebracht. Het is handig om Fietsen met allure in de app als je "favoriete dealer" aan te wijzen. Daarmee geef je mij toestemming om de fiets (op afstand) uit te lezen.